Swedac är en statlig myndighet. Vi har ansvar för många olika saker som handlar om kvalitet och säkerhet. Vi godkänner (ackrediterar) bland annat företag som får syssla med bilprovning eller bilbesiktning:
Fler företag får besikta bilar och andra fordon
Personbilar, motorcyklar, lastbilar och andra fordon ska vara säkra och hela. I Sverige har bilägarna åkt till Svensk Bilprovning, som har funnits sedan 1960-talet.
Från och med den 1 juli 2010 får även andra företag arbeta med att besikta fordon. Det har de politiker som styr över Sverige bestämt. De nya besiktningsföretagen måste först bli godkända av Swedac.
Den som äger en bil måste alltså se till att ett godkänt företag besiktar bilen i rätt tid. Oftast är det en gång per år. (Bilar som är äldre än fem år gamla måste besiktas varje år. Nyare bilar behöver inte besiktas lika ofta.)
Om din bil inte är besiktad i tid får du inte köra med den!
Vi har en lista på företag som får besikta bilar och andra fordon.
En myndighet som heter Transportstyrelsen arbetar med regler för besiktning. Det är Transportstyrelsen och besiktningsföretagen som kan svara på frågor som rör ditt fordon och när det ska besiktas.
För mer information, kontakta:
Johan Mikaelsson, informatör
Heléne Johansson, informatör
Uppdaterad/Granskad: 2011-07-15 08:24