Hoppa till innehållet

Jurist till Avdelningen för juridik och handelsfrågor

Vill du använda dina juridiska kunskaper för att tillsammans med andra kompetenser skapa samhällsnytta? Trivs du med en stödjande roll och stor variation i arbetet? Då kan jobbet som jurist hos oss vara rätt för dig.

Avdelningen för juridik och handelsfrågor hanterar olika frågor såväl internt inom myndigheten som externt mot andra myndigheter, Regeringskansliet, organisationer och företag. En del av avdelningens arbete rör frågor med anknytning till internationellt standardiseringssamarbete och till EUs inre marknad för varor och tjänster. Avdelningen arbetar bland annat med ärendehantering, remisser, föreskriftsarbete och andra juridiska frågor. Juristgruppen består i dag av sex jurister.

Eftersom en av våra jurister nu går vidare i sin karriär varför vi söker en jurist för tillsvidareanställning.

Arbetsuppgifter/Tjänsten

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att ge juridiskt stöd, delta i ärendehandläggning utarbeta svar till remisser, arbeta med myndighetens föreskrifter, medverka i utredningar och projekt samt företräda myndigheten i domstol. Det kan även förekomma visst internationellt arbete i tjänsten.

Din kompetens – våra önskemål

Du som söker ska ha:

  • Juristexamen eller motsvarande juridisk utbildning
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, både skriftligt och muntligt.
  • Erfarenhet av juridiskt arbete och ärendehantering inom offentlig förvaltning

Det är meriterande om du också har erfarenhet av:

  • arbete vid domstol eller myndighet
  • att ta fram utbildningar och informationsmaterial
  • genomföra utbildnings/informationstillfällen internt men även externt
  • EU-rättsligt arbete, gärna med koppling till den inre marknaden
  • lagstiftnings- eller föreskriftsarbete
  • arbete inom en ackrediterat verksamhet

För rätt person finns det stor möjlighet att utvecklas och växa i rollen som jurist.

Det är nödvändigt att du har mycket god förmåga att samarbeta samtidigt som du kan arbeta självständigt. Du behöver ha mycket god initiativförmåga och vara intresserad av att dela med dig av dina kunskaper. Du behöver vara drivande och ha helhetssyn samt ha ett intresse för att bidra till att utveckla verksamheten. Du är flexibel och noggrann. Det är viktigt att du har förmåga att sätta in juridiken i olika sammanhang och att du har ett genuint intresse av att arbeta med andra yrkeskategorier. Du ska snabbt kunna sätta dig in i nya arbetsuppgifter och verksamhetsområden samt vara intresserad av att lösa nya frågeställningar. Vi söker dig som agerar lösningsfokuserat utifrån en helhetssyn.

För oss är det viktigt att du står bakom statens värdegrund.
Vi fäster mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Villkor

  • Tillsvidareanställning 100%
  • Vi kan komma att tillämpa provanställning
  • Vi har individuell lönesättning och förtroendearbetstid
  • Tjänsteställe i Borås men med möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse
  • Tillträde enligt överenskommelse

Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll (Swedac)

Swedac är en statlig myndighet som arbetar för att produkter och tjänster ska vara säkra. Som ackrediteringsorgan kompetensprövar vi organisationer som utför bl.a. provning, kalibrering, certifiering och kontroll. Vi ansvarar också för föreskrifter och tillsyn av mått, vikt och ädelmetall. Swedac samordnar marknadskontrollen i Sverige. Vi har ett stort nationellt och internationellt kontaktnät.

Swedacs vision är att medverka till att skapa en öppen och global marknad, ett konkurrenskraftigt näringsliv samt trygga konsumenter och produktanvändare i ett hållbart samhälle. Läs mer om Swedac på www.swedac.se.

För mer information kring tjänsten är du välkommen att kontakta chefsjurist Anette Arveståhl, tel. 0771-99 09 00 (växel). Representanter för Saco och ST nås också via växeln.

Skicka in din ansökan med meritförteckning till registrator@swedac.se.
Ange dnr: 2022/1654 i din ansökan. Sista ansökningsdag är den 21 augusti 2022.

Intervjuer kommer att ske i Borås den 5 och 7 september 2022.

Vi har gjort medieval för denna rekrytering och undanber oss kontakt med annonssäljare eller säljare av andra rekryteringstjänster.

Behandling av personuppgifter

Inkommande post och e-post till myndigheter blir allmän handling och kan därför lämnas ut, om inte särskilda sekretessregler gäller.

Det innebär att uppgifter som sänds in till Swedac kan komma att lämnas ut om någon begär att få ta del av dem, om inte myndigheten gör bedömningen att uppgifterna omfattas av sekretess.

När uppgifter kommer in gällande annan person än arbetssökande, ex. referenspersoner etc. förutsätter Swedac att samtycke har skett med vederbörande person.

Swedacs behandling av personuppgifter sker enligt gällande lagstiftning och Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) – GDPR).  Det innebär att Swedac skyddar personuppgifter med nödvändiga åtgärder och att t.ex. arbetssökande och referenspersoner alltid har rätt att kontakta
Swedac för att få reda på vilka personuppgifter Swedac har registrerade. Läs mer om rättigheter i Swedacs policy https://www.swedac.se/swedacs-integritetspolicy/*