Swedacs seminarium om produktlagstiftningen blev en succé

Många nyföretagare som säljer produkter känner inte till produktlagstiftningen – något som kan leda till stora och onödiga kostnader. Den 9 november var Swedac på Eget Företag-mässan i Älvsjö för att informera nyföretagare om gällande regler. Swedacs marknadskontrollsamordnare Anna Stattin var där och höll i ett seminarium.

Swedacs seminarium om produktlagstiftningen blev en succé

Marknadskontrollrådets sekretariat: fr v Göran Lundmark, Nils Ahlén, Anna Stattin och Amina Makboul

Det var första gången Swedac deltog på mässan, vad fick er att delta i år?

– Förra året inledde vi ett samarbete med Nyföretagarcentrum. Vi hade en rad föreläsningar för deras regionala affärsrådgivare som har kontakt med nyföretagare, småföretagare och de som ännu inte startat sitt företag. Det är framförallt den här gruppen som vi inte riktigt når eller hittar till. Vi har löpande kontakter och bra samarbete med större branschorganisationer, men det är många nystartade företag och småföretagare som inte känner till produktlagstiftningen, även om de säljer produkter. Det vore tråkigt om de i ett tidigt stadie skulle råka ut för att deras produkter orsakar skador eller att de själva utsätts för försäljningsförbud, återkallelser, böter eller andra sanktioner. Vi ville vara med på mässan för att hjälpa företag att göra rätt från början, för att undvika sådana kostnader och skador.

Vad tog ni upp på seminariet?

– Under seminariet underströk vi att nästan alla produkter omfattas av regler. Det är ofta många krav en produkt behöver uppfylla som gäller både produkten i sig men även teknisk bedömning, dokumentation, till exempel bruksanvisningar, och märkningar. Vi pratade om särskilda regler för e-handel. Vi lade också fokus på det ansvar tillverkare, importörer respektive distributörer har och vad som kan hända om man inte uppfyller sina skyldigheter. Vi informerade om hur man hittar tillämplig lagstiftning och hur man kan få hjälp av branschorganisationer och ansvariga myndigheter.

Var det många som anmälde sig till seminariet?

– Vi blev glatt överraskade över att det dök upp så många trots att seminariet började innan själva mässan. Det var helt rätt målgrupp, och vi såg att det fanns mycket engagemang bland deltagarna.

Levde mässan upp till era förväntningar?

– Ja, verkligen. Arrangemanget var väl organiserat, det var en trevlig stämning och intresset från mässdeltagarna överträffade våra förväntningar.

Vill ni komma tillbaka nästa år?

– Utan tvekan. Vi fick ett bra intryck, och hittade till rätt målgrupp. Vi vill fortsätta delta i kommande mässor och då också kanske under fler dagar.

Swedacs presentation – Har du koll på produktlagstiftningen?