Krav och regler
De specifika krav som gäller för ditt område hittar du under respektive ämnesområde. När du ansöker godkänner du de regler som gäller för ackreditering och åtar dig att rapportera förändringar som kan påverka din förmåga att upprätthålla ackrediteringen.
Om du ansöker om ackreditering inom ett område som Swedac ännu inte ackrediterar för, kan du behöva skicka in en ansökan om acceptans av ordning.
Avgift
En ansökningsavgift på 4 000 kr ska betalas enligt 5 § STAFS 2022:14.
Bekräftelse av ansökan
Om du inte har fått en bekräftelse med diarienummer inom en vecka, kontakta oss på:
📞 0771-99 09 00
📧 registrator@swedac.se
Vill du veta mer om hur ansökningsprocessen går till? Se vår informationsfilm.
Hur du fyller i ansökan
Välj typ av ansökan
Ny ackreditering
Välj detta om din organisation ännu inte har en ackreditering.
Ändrad ackreditering
Om din organisation redan är ackrediterad och vill göra ändringar, välj detta alternativ. Ange organisationens ackrediteringsnummer.
Information som krävs
Ansökan sker i två steg:
🔹 Steg 1 – Uppgifter för kostnadsberäkning
För att Swedac ska kunna räkna ut kostnaden för din ansökan behöver du skicka in grundläggande information om verksamheten och uppgifter om vilka aktiviteter som ackrediteringen ska omfatta.
🔹 Steg 2 – Underlag för bedömning
För att vi ska kunna avgöra om organisationen uppfyller ackrediteringskraven behöver du skicka in kompletterande dokumentation, t.ex. kvalitetsmanualer och tekniska beskrivningar.
Har du all dokumentation klar? Då går det bra att skicka in allt redan i Steg 1.
📌 Vid utökning av ackreditering med en ny kontrollform gäller samma process som för ny ansökan. Till exempel om ni är ackrediterade för provning (ISO/IEC 17025) och vill lägga till kontroll (ISO/IEC 17020).