En säker väg mot toppen

Vi är mitt uppe i den finaste perioden i svenska fjällen om man gillar alpin skidåkning. Tack vare Swedac och deras ackreditering till bland annat Dekra kan vi känna oss trygga när vi tar liften i skidbacken. 

Vårvinter, sorbetsnö och en värmande sol i liften upp mot toppen. Mars och april brukar vara ett säkert kort för njutning och ­avkoppling i svenska fjällen. Men nog har väl tanken slagit dig någon gång? Tänk om den där liftstolen inte sitter fast, utan börja hasa nedåt längs vajern? Eller att hela stolen lossnar och åker rakt ner i backen under dig?

Men släpp den tanken. Det hälsar Johnny Petersson, som säger att det är en mycket låg sannolikhet för att något sådant ska ske i dagens svenska liftpark.

– Händer det en olycka är det ­nästan uteslutande handhavandefel från ­personerna i liften. De fäller inte ner bygeln enligt instruktioner eller hoppar av för tidigt. Gör man som man ska är liftar väldigt säkra, förklarar Johnny Petersson.

Och han vet vad han talar om eftersom han är en av specialisterna på Dekra i ­Sverige som besiktigar nybyggda skidliftar. Boverket är den myndighet som ­ansvarar för att skidliftar och andra hissar i ­samhället fun­gerar. Kontrollerna sker av fyra kontroll­organ godkända av Swedac, där Dekra är en av de största. I höstas hade Dekra och Johnny Petersson fokus på Sälensystemet Stöten där den nya sexstolsliften Vargy Express väntade på invigning inför denna säsong.

– Vi testar ju deras liftar kontinuerligt, så när de skulle bygga en ny kontaktade de oss tidigt. Det hela har varit en process på cirka sex månader.

Konstruktionen känns igen från en ­liknande lift i Dundret som ­Johnny ­Petersson godkänt tidigare. Först ­kontrolleras beräkningar för fundament och annat som ska gjutas. Sedan ­besiktigas fundamenten på plats innan ­övriga ­beräkningar kontrolleras och jämförs med befintliga standarder.

– När allt är klart kontrollerar vi driften på plats, säger Johnny Petersson, som då kör liften och kollar att rullbatteriet ­(hjulen som vajern rullar på vid varje ­stolpe) funkar och att liften klarar av att köra med vikt motsvarande framtida resenärer.

– I detta fall körde vi tester under två ­dagar, med tyngder i liftarna och utan tyngder. Det var inga problem med liften, sedan är det vissa saker i styrsystemet som upptäcks först efter att den varit i bruk 100–150 timmar. Men med vårt jobb i ­kombination med rätt underhåll från anläggningsägare och hög kvalitet från liftleverantörerna ska inget äventyra ­säkerheten, är det något fel sedan så är det ­värsta att liften stannar eller liknande.

Oroa sig för att en ny lift ska börja glida bakåt eller ­lossna­ behöver man inte göra, eftersom det finns ­övervakning och säkerhetssystem med redundans.

– I kopplingsbara linbanor kontrolleras klämkraften runt ­vajern hela tiden. Skulle den inte ha rätt kraft stannar liften direkt.

För att hålla sig uppdaterad om vilka typer av incidenter som ­inträffar runt om i världen har Johnny ­Petersson, ­tillsammans med bland annat Bo­verket, kontinuerliga möten med andra kontroll­organ och ­myndigheter. Så njut av resan upp på berget i påsk.

Linbanor har aldrig varit säkrare än nu.

Text: Lars Frank

Senaste numrets tema: Kvalitetslandet Sverige

Prenumerera på Swedac Magasin

* Obligatoriska fält