Parkens säkerhet – ett resultat av ingående kontroller

Sommaren är här, och då är det många som vill besöka ett nöjesfält. På Kiwa Inspecta finns ett helt team som ser till att åkattraktionerna är säkra.

I SLUTET AV APRIL öppnade flera av landets stora nöjesfält. Men den verkliga högsäsongen är sommaren. Många semesterfirare ser fram emot att åka en hisnande bergochdalbana en varm sommardag.

Men visst är det lätt hänt, där man sitter fastspänd högt upp i luften, att man funderar på säkerheten. Tänk om tåget spårar ur eller om någon stålbalk på karusellen lossnar? Men åkattraktionerna på nöjesfälten genomgår ingående kontroller varje år.

– Redan när säsongen är slut börjar arbetet inför nästa år, säger Mats Ahrnens, teamledare på Kiwa Inspecta.

Kiwa Inspecta är ett av tre företag som är ackrediterade av Swedac för att utföra kontroller och besiktningar av tivolianläggningar. Övriga två är Dekra Industrial och Salwéns Ingenjörsbyrå.

Mats Ahrnens leder ett team med sju personer som jobbar mot tre nöjesfält i västra Sverige, däribland Liseberg, Skara Sommarland och Daftöland i Strömstad. På hösten, när nöjesfälten stängt för året, börjar gruppen från Kiwa Inspecta att titta på de bärande delarna av anläggningen.

– Hittar vi skador så ska de ha vintern på sig att reparera det, säger han.

FÖR EN KLASSISK attraktion som Lisebergs bergbana, för att ta ett exempel, innebär kontrollen att Kiwa Inspectas personal klättrar runt på banan och kollar varje svetsskarv.

På våren genomförs funktionstester och säkerhetskontroller.

– Vi kör med dockor och testar alla grindar, säkerhetsfunktioner och stoppknappar, att det fungerar. Det gör vi precis innan parken öppnar och det är slutpunkten på ett arbete som i praktiken pågått ett halvår, säger Mats Ahrnens.

Sommaren 2017 har flera av de stora nöjesfälten nya attraktioner som fått stor uppmärksamhet. På Gröna Lund är det Ikaros som är den stora nyheten, medan Liseberg satsar hårt på Loke, en 27 meter hög gunga.

En ny attraktion genomgår minutiösa kontroller, berättar Mats Ahrnens. Ofta tar granskningen flera månader.

– Vi har en person som går igenom alla el-handlingar, en annan kontrollerar konstruktionen och granskar beräkningar. Sedan är det fyra eller fem personer som kollar attraktionen rent fysiskt, som att rätt skruvar sitter på rätt ställen, säger Mats Ahrnens.

– Man måste vara ett team som löser ett så stort jobb. Det går inte att göra själv. Det är skönt att ha någon att diskutera med om det dyker upp några frågetecken.

UTÖVER DE ÅRLIGA kontrollerna görs en femårskontroll. Då plockas hela attraktionen ner och monteras upp igen.

– Det gör vi för att kunna kontrollera delar som vi inte ser eller kommer åt annars. Är det ett tåg så plockar vi isär det i dess minsta beståndsdelar, säger Mats Ahrnens. Så nog ska det gå att lösa ett åkband till attraktionerna i sommar och roa sig – utan att oroa sig.

Allt ska besiktas årligen

  • Besökare på nöjesfält, tivoli eller badhus ska kunna lita på att maskinerna fungerar som de ska.
  • Åkattraktioner som karuseller och vattenrutschbanor ska besiktas varje år. Var femte år ska en djupare besiktning genomföras.
  • Swedac ackrediterar kontroll- och besiktningsorgan för tivolianläggningar. Tre företag är i dagsläget ackrediterade för kontroller av nöjesfält.

 

Text: Jens Kärraman

Foto: Liseberg

Senaste numrets tema: Kvalitetslandet Sverige

Prenumerera på Swedac Magasin

* Obligatoriska fält