Hoppa till innehållet
Nyheter

”Ackreditering handlar om tillit i vardagen”

I samband med den tragiska olyckan på Gröna Lund under midsommarhelgen har vi på Swedac fått många frågor om kontroller, certifiering och ackreditering och vad de olika begreppen innebär.
Stina Benderix, chef för Swedacs ackrediteringsavdelning, svarar på de vanligaste frågorna om Swedacs roll och hur systemet med ackreditering fungerar.

”Ackreditering handlar om tillit i vardagen”

Är det Swedac som kontrollerar till exempel ett nöjesfält?
Nej. Förenklat kan man säga att Swedac ser till att systemet bakom fungerar och att man ska känna tillit i vardagen. För att göra det är ackreditering vårt verktyg. Ackrediteringen innebär att vi bedömer företag eller organisationer som i sin tur utför kontroller av en viss verksamhet, och undersöker att de har den kompetens, rutiner och resurser som krävs. Dessa företag/organisationer kallas ackrediterade organ. De är ackrediterade av oss för en specifik uppgift, exempelvis att ha rätt att kontrollera funktioner på nöjesfält, utföra verksamhet på ett laboratorium eller att besiktiga fordon.

Är det ett lagkrav att vara ackrediterad?
Ibland, som i fallet med hissar och bilbesiktning. I andra fall, till exempel för medicinska laboratorier, är det frivilligt. Lagstiftningen och föreskrifter från olika myndigheter styr när det är ett krav eller inte. Ackrediteringen blir ett slags kvalitetsmärke som också kan användas som ett sätt för företag att konkurrera inom sin bransch.

När det trots systemet med ackreditering ändå händer olyckor – fungerar systemet då?
Ja, det tycker jag. Olyckor som denna är otroligt ovanliga. Ackrediteringen bedömer om de krav som finns idag enligt vissa standarder är uppfyllda eller ej. I det aktuella fallet på Gröna Lund är det en tragisk olycka som skett där vi ännu inte vet exakt vad som orsakat den. Vi följer de pågående utredningarna som polisen och Statens haverikommission nu genomför. Utredningarna kan, beroende på vad de kommer fram till, innebära att regelverken för tivolin bli påverkade i framtiden

Till sist, vad gör ackreditering för skillnad?
Framförallt att man som medborgare och kund ska kunna känna tillit i vardagen! Tillit till att den som kontrollerat hissen jag åker i har rätt utbildning och kompetens och att oavsett vilket bilbesiktningsföretag jag använder så får jag samma punkter kontrollerade på mitt fordon. Det är oerhört viktigt när vi bygger vårt samhälle. Swedac är en förhållandevis okänd statlig myndighet, och jag tror att det delvis beror på att Sveriges system för kvalitetsinfrastruktur fungerar väldigt väl. När allt funkar som det skall har man som samhällsmedborgare ingen anledning att fundera över hur någonting egentligen fungerar och kontrolleras ”bakom kulisserna”. Hur vet jag t.ex. att dricksvattnet i kranen är rent eller att blodprovet jag lämnar på vårdcentralen faktiskt testas på ett korrekt sätt och visar rätt svar? Men vi är nog alla överens om att det är viktigt!

Läs mer här: Frågor och svar gällande tivolianläggningar och säkerhet