Hoppa till innehållet

Text: Välkommen på webinar 22 juni

Coronapandemin kommer att påverka de offentliga verksamheterna en lång tid framöver – även efter att den är under kontroll.

Kraven på effektivisering och kvalitetssäkring inom kommunalt arbete är inget nytt. Men vi  kan vara säkra på att kraven om förändringar inom vård och äldreomsorg nu kommer öka än mer. Samhället kommer vilja lägga mer fokus på att skydda våra medborgare och ge en god och trygg omsorg. Samtidigt som effektiviseringar och förbättringar kommer att behöva göras för att betala notan för alla de insatser som gjorts under pandemin. Och detta inför en framtid där medellivslängden på befolkningen förväntas öka.

Att då ha stärkt kvaliteten på vården och omsorgen i kommunen är ett måste. Det räcker inte med att enbart ha ordning och reda – det ska också gå att redovisa hur det är ordning och reda . Att kunna visa att det finns krav på verksamheterna och att upphandlingarna är specificerade på ett sätt som gör att det går att sova lugnt om nätterna.

Swedac – som är myndigheten som aktivt jobbar med tillit och kvalitet i Sverige – bjuder in till ett webinar om de verktyg och hjälpmedel som finns att använda vid utförande, tillsyn och upphandling. Certifiering och ackreditering kanske kan låta krångligt – men Swedac vill med webinaret guida er som jobbar inom det offentliga att få en bättre bild hur verktygen kan användas på ännu fler sätt i er vardag. På många områden som exempelvis vattenlaboratorier och hisskontroller är det redan självklara verktyg i den kommunala processen. Rätt använt kommer ni kunna arbeta med förbättringar i de verksamheter ni driver i egen regi, vara tryggare i era upphandlingar, säkra tillsynsuppdragen och gå vinnande ur kampen om framtidens kompetens.

Välkomna till ett samtal om hur certifiering och ackreditering kan vara ett stöd till er vård och omsorg.

Text: Programpunkter

Program för webinariet

  • Välkomna – Därför vill vi inspirera till kvalitet
    Swedacs moderatorer Peter Kronvall och Anna Werner.
    Dagens program och tankarna bakom presenteras.

 

  • Tillit och samverkan – det tar vi med oss från pandemiarbetet
    Landshövdingen för Västra Götaland, Anders Danielsson.
    Under pandemin har vikten av samarbete mellan alla parter blivit tydligare. Landshövdingen och länsstyrelsen har krissamordningsansvaret. Hur bibehåller vi tilliten till det gemensamma och till varandra i en kris – och efter den? Och hur ska vi fortsätta samverka för bättre kvalitet.

 

  • Det offentligas del i kvalitetsinfrastrukturen
    Swedacs generaldirektör Ulf Hammarström.
    Nyligen kom Riksrevisionen med en rapport om hur avregleringen av fordonsbesiktningen för 10 år sedan hanterats. Den fann att statens kontroll fungerade. Människor är verkligen inte bilar – det offentliga har olika verktyg att tillgå när det kommer till tillstånd och tillsyn. Men för att stärka den totala samhällsnyttan kan vi alla inspireras av de olika sätten att uppnå kvalitet.

 

  • Sigtuna certifierade äldrevård – noll covid-fall hittills på första certifierade demensenheten
    Sigtunas kvalitetschef Lena Bjuhr Erngren
    Sigtuna kommuns kvalitetschef Lena Bjuhr Erngren berättar om arbetet med att använda SS 872500 i verksamheten. Varför gjordes det? Vilken nytta har det gett? Hur har det påverkat brukarna? Har det funnits utmaningar? Vilka resultat går att se?

 

  • Ni använder redan ackreditering och standarder för annat – med framgång
    Swedacs utredare Magnus Pedersen
    Vi reder ut certifiering och ackreditering och hur de verktygen lämpar sig för olika verksamheter inom det offentliga. Detta är nämligen redan vanliga inslag i många delar.

 

  • Två olika perspektiv på upphandling
    A: Svenska Vård:  ”Branschen välkomnar tydliga krav på HVB-hem”
    Patrik Ulander, Styrelseledamot i Svenska Vård och ordförande i SIS kommitté för standarder inom social omsorg, berättar att seriösa företag inte räds krav och styrning. Det gynnar nämligen både brukarna och dem själva.
    B: ADDA Inköpscentral– Så kan standarder förenkla i upphandling
    Frida Skårner är kategoriansvarig Sociala tjänster, på ADDA Inköpscentral (tidigare SKL Kommentus Inköpscentral). Nationella ramavtal inom sociala tjänster underlättar för kommuner i upphandling och uppföljning och bidrar till ett effektivt nyttjande av våra gemensamma resurser. Hur använder ADDA Inköpscentral standarder i dag i avtalen och hur ser de på utvecklingen framåt?

 

  • Öppet sinne för nya lösningar
    Kungsbackas kommundirektör Malin Aronsson
    Samlar intrycken från de föregående talarna och talar om hur viktigt det kommer vara att hitta nya lösningar inför de utmaningar som väntar. Hur kommunal sektor kan fortsätta att utveckla arbetet med styrning och uppföljning och samtidigt utveckla formerna för tillitsbaserat ledarskap.